Yerli Girişim Vispera.co ile Tanışın [Röportaj]

Vispera.co İle Tanışın.

vispera.co


1. Merhabalar, öncelikle Storify.org için, vermiş olduğunuz röportaj için teşekkür ederiz. Vispera olarak kendinizden bahsedebilir misiniz?

Vispera’yı 2014 yılında kurduk. Perakende sektöründe faaliyet gösteren üretici, dağıtıcı ve perakendeci firmalara resimlerden otomatik ürün tanıma hizmeti veren bir teknoloji şirketiyiz. Üretici firmalar, perakende satış noktalarındaki ürünlerinin görünürlüklerini, raf paylarını, stok durumlarını ve yerleşimlerini görüntü tanıma teknolojimiz sayesinde insan denetimine dayalı geleneksel yöntemlere kıyasla çok daha hızlı, çok daha detaylı ve en önemlisi çok daha doğru bir şekilde takip edebiliyorlar. Türkiye’de perakende sektörüne yönelik olarak ürün tanıma teknolojisini geliştiren ve uygulayan tek, dünyada ise bu işi yapabilen bir kaç firmadan bir tanesiyiz.


2. Sağlamış olduğunuz hizmet hakkında bilgi sahibi olmayanlar için biraz bilgi verebilir misiniz?

Vispera olarak vizyonumuzu “geliştirdiğimiz teknolojiler ile perakende sektöründe süreçleri iyileştirmek ve müşterilerimize katma değer yaratmak” üzerine oluşturduk.  Öncelikle perakende sektöründe hızlı tüketim ürünleri segmentine odaklanmış durumdayız. Geliştirdiğimiz görüntü tanıma servisi sayesinde mağazada çekilen raf fotoğraflarından hareketle, raftaki ürünleri pozisyonları ve adetleri ile birlikte tanıyor bu sayede rafta ürün bulunurluğu önyüz sayısı ve planogram uyumunu kontrol ediyoruz. Elde ettiğimiz verileri çok kısa süreler içinde, 99% üzerinde bir doğrulukla müşterilerimize raporluyoruz.   

3. Perakende Teknolojisi sektörünü tercih etmenizin özel bir sebebi var mıydı? Ve hizmet vermiş olduğunuz sektör hakkında vermiş olduğunuz karardan hiç pişman olduğunuz oldu mu?

Perakende sektörü dünyada tüm ekonomiler içinde en kuvvetli ve en yaygın sektörlerden biri. Sadece Türkiye’de mevcut 350.000 market var.  Aynı zamanda operasyonel verimlilik konusunda çözülmesi gereken çok fazla sorunu var. Örneğin Amerika’da yapılan bir araştırmaya göre mağazalarda stokta olmayan ürünler nedeniyle yaşanan toplam satış kaybının 1,75 trilyon USD olduğu söyleniyor. Bir başka araştırma stokta olmayan ürünler nedeniyle yaşanan ciro kaybını 3% - 4% aralığında ölçerken, bu satış kaybından yaşanan kar kayıplarının 20%’ler oranında olduğunu gösteriyor. Ürettiğimiz çözüm sayesinde bu kayıpların büyük bir kısmının engellenmesinin mümkün olduğunu görüyoruz ve bu durum bizi çok heyecanlandırıyor.

4. Hizmet vermiş olduğunuz sektörün size göre olumlu ve olumsuz yönleri nelerdir?

Perakende sektöründe teknoloji kullanımına yatkınlık çok fazla. Özellikle katma değer yaratan teknolojik bir çözüm sunduğunuzda piyasadaki tüm oyuncuların dikkatini çekiyorsunuz. Sektörde faaliyet gösteren firmalar ölçek olarak çok büyükler ve günlük operasyonları hiç yavaşlamadan sürekli yüksek tempoda ilerliyor. Bu nedenle sunduğunuz çözümün, halihazırda kullanılan verimsiz çözümlerin yerini alması biraz zaman alıyor.

5. Sektörünüzün gelecekteki konumu sizce iç açıcı mı?

Görüntü tanıma teknolojisi aslında çok uzun yıllardır var ancak son dönemde makine öğrenmesi, yapay zeka, derin öğrenme ve kaliteli kameralar sayesinde çok daha katma değerli çözümler üretilebilir oldu. Biz, Vispera olarak bu teknolojileri çok yüksek verimle kullanabilen algoritmalar geliştirmeyi başardık. Ürettiğimiz çözümü dünyada başarabilen ancak 1 veya 2 firma var ancak onların çözümleri çok kısıtlı birkaç kategoride çalışıyor, dolayısı ile bizim çözümümüz çok daha başarılı. Ürettiğimiz çözümün orta vadede sektör standardı olarak kullanılan bir çözüm olmasını hedefliyoruz.

6. Perakende Teknolojisi hizmeti sağlayan kurumlar, geleceğe dönük büyük hayaller kurarlar. Bu dönemde sizlerin hayali ve müşteri memnuniyeti konusundaki fikir ve düşünceleriniz nelerdir?

Biz orta – uzun vadede Vispera’yı global bir teknoloji şirketi olarak planlıyoruz. Şu anda Ülker, Unilever, Efes, Migros, Carrefour gibi şirketlerle proje çalışmaları gerçekleştirdik. Bir yandan da Azerbaycan, Kıbrıs, İngiltere, İrlanda, İsrail ve Polonya gibi ülkelerde projeler yapıyoruz. Bu anlamda Türkiye’den yüksek teknoloji alanında bir unicorn çıkarmayı hedefliyoruz.  


7. Her genç hayallerindeki mesleği seçmeye çalışsa da iş imkanları da oldukça önemli. Perakende Teknolojisi sektörünün iş olanaklarından biraz bahsedebilir misiniz?

Birçok sektörde olduğu gibi perakende sektöründe de çok fazla veri mevcut. Bu verilerin toplanması, analiz edilmesi ve aksiyona dönüştürülmesi verimliliğin ve karlılığın arttırılması açısından çok önemli. Bu yüzden veri bilimcilerine çok ihtiyaç var. Ayrıca raporlama platformlarının geliştirilmesi için UI/UX tasarımcılarına, yazılım geliştirme uzmanlarına ihtiyaç yüksek.


8. Bu hizmet sektörü mesleğini seçecek kişiler için tavsiyeleriniz nelerdir?

Teknoloji çok hızlı değişiyor, okulda aldığımız temel bilgiler çok önemli ama hızlı değişen dünyamızda yetersiz kalıyor. Bu yüzden devamlı olarak gelişmeleri takip etmek, yeniliklere açık olmak gerek.

9. Perakende Teknolojisi sektörünün sizce olumlu ve olumsuz yönleri nelerdir?

Perakende sektörü operasyonel verimlilik konusunda önemli sorunları olan bir sektör. Birçok iş süreci insana dayalı konvansiyonel yöntemlerle yürütülüyor. Bu durum bizim gibi teknoloji firmaları için önemli bir fırsat doğuruyor. Kullandığımız teknoloji insan eliyle yapılan bir işi otomatize ediyor, işi çok daha hızlı ve çok daha yüksek doğrulukla yaparak katma değer yaratıyor. Ancak yeni teknolojilere geçiş ve alışılagelmiş iş yapma şeklinin değiştirilmesi zorunluluğu bazı firmalarda planladığımızdan daha uzun sürebiliyor


10. Hizmet sağlamış olduğunuz sektörde, hizmet sağladığınız zaman boyunca en çok zorlandığınız konular neler oldu ve bu sorun süreçleri sizleri yıldırdı mı? Önerileriniz nelerdir?

Mevcut düzene alışmış kişilerin iş yapma şekillerinin değiştirilmesi ve yeni teknolojileri kabullenmeleri çok kolay olmuyor. Ayrıca her ne kadar son yıllarda başarılı örnek sayısı artmış olsa da, Türkiye’de geliştirilen teknolojiye güven konusunda hala sorunlarımız var. Türkiye’deki satış süreçlerimiz yurtdışına göre iki katı daha yavaş olabiliyor.


11. Bir uzman olarak, bu sektörde çalışmanın avantajları ve dezavantajları nelerdir?

Yapay görme, makine öğrenmesi teknolojileri şu an dünyada en hızlı gelişen teknolojilerin arasında. Böylesine dinamik bir alanda çalışmak hem çok keyifli, hem de gelişmeleri takip edebilme açısından zorlayıcı.

12. Vispera olarak, son olarak söylemek istediğiniz bir şeyler veya önerileriniz var mı?

Vispera'da, perakende alanındaki işlevlerin yürütme ve denetimi için görsel tanıma teknolojisini sürekli olarak geliştirmek, dönüştürmek ve yeniden şekillendirme vizyonumuz var. Vispera küresel doğan bir şirket. Hedefimiz çok uzun olmayan bir vadede Türkiye’den teknoloji alanında bir unicorn çıkartabilmek

Röportaj teklifimizi kabul eden vispera.co Kurucu ve Kurucu Ortağı Prof. Dr. Aytül Erçil'e teşekkürlerimizi sunuyoruz çalışmaların'da başarılar diliyoruz.